Narochnitskaya Natalia Alekseevna אנשי קשר. Narochnitskaya נטליה אלכסייבנה

  • 26.02.2024

על העימות בין אימפריות, התודעה האימפריאלית, על למה אירופה ואמריקה עדיין מנסות לעשות לנו משהו, שיחה עם נשיאת הקרן לפרספקטיבה היסטורית, דוקטור למדעים היסטוריים נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה.

- נטליה אלכסייבנה! פעם נהוג היה לנו לחשוב שהעולם לא אוהב אותנו בגלל העבר הסובייטי שלנו. למרות העובדה שאף אחד, בשום מקום, מעולם בעשורים האחרונים, לא קרא לנו "סובייטים", הם קראו לנו בדיוק רוסיים. "הרוסים באים!". כלומר, הסיבה לעוינות התבררה כאומית. אבל רוסיה מעולם לא הייתה מדינה פולשת, מדינה תוקפנית. זו תמיד הייתה אימפריה יבשתית ענקית ורגועה, בניגוד לאנגליה המבודדת והקולוניאלית האגרסיבית באמת, שחיה באיים הקטנטנים שלה, כבשה חצי עולם וכפי שקיפלינג הגדיר בגאווה את כוונות האימפריה שלו: "נזרוק חבל (קח את זה!) סביב כל הפלנטה (עם לולאה לבלוע את העולם), מסביב לכוכב כולו (עם קשרים להדק את העולם)!" כשקוראים את קיפלינג, פתאום מגלים שאחד האויבים העיקריים של בריטניה תמיד היה רוסיה, ולא רק בריטניה: "היפנים, הבריטים מרחוק תפסו את הצדדים של הדוב, יש הרבה מהם, אבל יותר חצוף מאחרים הוא יד היאנקי הגנבת." כלומר, כבר אז, בסוף המאה ה-19, האנרגיה והכוונות של אנגליה לצבוט את הדוב הרוסי אומצו על ידי ארצות הברית.

- הנושא ישן! האם אתה חושב שרק מונרכיות, היסטוריוני חצר וזמרים של אימפריות מערביות לא אהבו את רוסיה? אלופי הרוסופוביה היו הקלאסיקות של המרקסיזם, מרקס ואנגלס! בברית המועצות, שם היה אפילו מכון מרקס-אנג'לס-לנין שלם תחת הוועד המרכזי של ה-CPSU, שבו "תלמודיסטים" ניתחו כל מילה שלהם, האוסף המלא של היצירות של המורים האידיאולוגיים האלה שלנו מעולם לא פורסם! היה רק ​​"יצירות שנאספו" רב כרכים. כן, כי חלק מהעבודות מכילות בוז ושנאה כזו לרוסיה! מרקס ואנגלס ראו בכך את המכשול העיקרי ליישום תוכניותיהם. הזלזול בסלאבים והפחד מאיחודם באו תמיד לידי ביטוי בגלוי על ידי אנגלס, שהיה מודאג מאוד מגורלו של ה"גרוסרום" הגרמני במקרה של שחרור הסלאבים. ביצירתו "מהפכה ומהפכה נגדית בגרמניה" (1852), אנגלס משרטט תמונה איומה - מתברר ש"מדינות מתורבתות" מאוימות מהאפשרות לאחד את כל הסלאבים שעלולים להעז "לדחוף או להשמיד אורחים לא קרואים". ... טורקים, הונגרים, ובעיקר הגרמנים השנואים”. אנגלס הוא גם הבעלים של המיתוס של ה"פאן-סלאביזם" הידוע לשמצה, שבעזרתו הפחיד בהתמדה:

"זוהי תנועה אבסורדית, א-היסטורית, ששמה לה למטרה לא יותר ולא פחות מאשר להכפיף את המערב המתורבת למזרח הברברי, את העיר לכפר, למסחר, לתעשייה, לתרבות הרוחנית לחקלאות הפרימיטיבית של הסלאבים. צמיתים," ואז הצעקות הקלאסיות: "מאחורי האבסורד הזה התאוריה התבססה על מציאות אדירה בדמות האימפריה הרוסית... שבכל צעד בה מגלים טענה להחשיב את אירופה כולה כרכושה של השבט הסלאבי"... . וחשיבתו ומדיניותו של ניקולאי הראשון עצמו, ששמר בקדושה על עקרון הלגיטימיזם ושיטת וינה של 1815, במיוחד הקנצלר שלו K.V Nesselrode, שהעריך יותר מכל את ההבנה ההדדית עם השר האוסטרי הנסיך מטרניך, היו כה רחוקים מהדמיונות הללו. מטרות! לרוסיה לא רק שלא היה שום קשר לקונגרס הסלאבי בפראג, אלא להיפך הייתה מודאגת מאוד מכך שרושם כזה עלול להיווצר בווינה, והרוסי היחיד בקונגרס זה היה מיכאיל באקונין, שבסופו של דבר הגיע לפטר ופאולוס. מִבצָר...

באחד הכרכים שפורסמו כאן, אנגלס, בפולמוס עם באקונין, פשוט מצלם בתגובה לקריאתו של באקונין "להושיט יד לכל אומות אירופה, אפילו למדכאים לשעבר" - עצור! אחרי הכל, הסלאבים הם אומות אנטי-מהפכניות, הסלאבים הם "זבל חסר חשיבות של היסטוריה, הם נמשכו רק בכוח לשלב הראשון של הציוויליזציה בזכות עול זר". לכן, לא צריך להיות מופתע מהרוסופוביה של העיתונות המערבית, הבעיה נולדה מזמן. גם היסטוריוני החצר וגם המרקסיסטים לא אהבו את רוסיה באותה מידה, פחדו ממנה, וניתן לראות זאת בקלות בקריאת יצירותיהם של מדענים מהמאה ה-19, ולא רק מדענים - הנה לך, המשורר הבריטי לורד טניסון, אליל הבריטים. סלונים במלחמת קרים, אריסטוקרט, שנא את רוסיה בשנאה עזה... אגב, נמצא שהמקור העיקרי לשיפוטיו של מרקס על רוסיה היו מאמרים של קברניטי הספינות הבריטיות שצרו על סבסטופול! ובכן, מה עוד אפשר ללמוד ממאמרי אויב במהלך המלחמה!

- אבל מטיילים זרים במאה ה-19 סיפרו לעולם עד כמה רוסיה איומה...

"היסטוריון איטלקי כתב זה עתה ספר, המנתח את עבודתו המפורסמת של המרקיז דה קוסטין על מסעו ברוסיה בתקופתו של ניקולאי הראשון. הוא הוכיח שכל הרעיון של הספר וכל הדחייה של רוסיה בו הונחו. בראשו של המרקיז עוד לפני הנסיעה, כי שום דבר שהוא לא באמת ראה יכול לאשר את מה שכתב. אז הוא אפילו מדבר על כפור חמור, שבו, כביכול, רק ברברים מסוגלים לחיות, למרות שהטיול שלו היה בקיץ. ברור שקוסטין ראה בתחילה ברוסיה מעוז עוין של אמונה כוזבת. גם כוח מלכותי חזק וגם סדר נדחים כמובן, כי הם משרתים את המטרה הדחויה!!! לא כמו בספרד הקתולית, שבה האינקוויזיציה שרפה את האפיקורסים בחיים." איך אפשר שלא לראות מאחורי זה את הקנאה הנצחית של הקתוליות כלפי ביזנטיון, ואחר כך כלפי האורתודוקסיה הרוסית, שלמרבה הזוועה של הלטינית, רכשה ברוסיה חומר וצורות מדינה כל כך חזקות, שאי אפשר להזיז אותה. אז מרקס מתלונן על כך שאי אפשר לדחוף את רוסיה אחורה לזמני שלום סטולבובו: "אירופה, שבקושי ידעה על קיומה של מוסקוביה, דחוקה בין הטטרים והליטאים, הופתעה לפתע לגלות בגבולותיה המזרחיים אימפריה המשתרעת מהבאג ועד האוקיינוס ​​השקט".

ופושקין, שלעתים רחוקות איבד שום דבר רוסי, לאחר שעבר בכל דבר אירופי, מציין בעצב פילוסופי: "המונגולים פחדו ללכת רחוק יותר למערב, משאירים מאחור את רוסיה חסרת הדם שלהם ונסוגו לערבות המזרח שלהם. ההשכלה המתהווה ניצלה על ידי רוסיה הגוססת. אבל אירופה תמיד הייתה בורה כמו שהיא כפויה טובה כלפי רוסיה". היחס לרוסיה תמיד היה עצבני.

למה הם עושים לנו את זה?...

"אירופה תמיד הייתה מבולבלת מ"מעמדנו המיוחד". ואנחנו גדולים מכדי להתעלם מהם, והם לא יכולים לשנות אותנו בעצמם! ועצם הנוכחות שלנו, כתופעה עצמאית של ההיסטוריה, בוחרים את הדרך שלנו, גם אם אנחנו לא מפריעים להם כלל, עצם הנוכחות שלנו בעולם לא מאפשרת לאף אחד לשלוט בעולם מנקודה אחת. שרדנו אחרי שנות ה-90, וזהו - הרעיון של "עולם חד קוטבי" נכשל! אלו הם חוקי הכמויות הגדולות – סביב כמות גדולה, כמו סביב כוכב לכת ענק, תמיד יש אזור משיכה, וזהו עולם אחר, אלטרנטיבה, בחירה. הנה לך, הם פשוט העלו את הרעיון של חלל אירו-אסיאתי - איזה מהומה הם עשו שם! - בחירה, כבר אלטרנטיבה. יש כאן כל כך הרבה גזעים, דתות, דרכים לחיות! אגב, רוסיה עצמה היא דגם קטן יותר של העולם כולו. כפי שכתב וסילי אוסיפוביץ' קליוצ'בסקי, עוד לפני הטבילה של רוס', היה בינלאומי שלם בחוליה של נסיך קייב, שהבדיל את המדינה הרוסית מאירופה, שהולכת בדרך של יצירת חברות חד-לאומיות וחנו-ודודיות. . במהלך מאות השנים צברה רוסיה חוויה ייחודית של מגורים משותפים ושיתוף פעולה של עמים - כל אחד מהם יכול היה להתפלל לאלוהיו שלו, אבל השתייכות לכלל הייתה גם ערך יקר.

האמנה החברתית של רוסו, שלדעתו עומדת בבסיס הדמוקרטיה המערבית, משמעה בעצם שהמדינה היא אוסף של אזרחים המאוחדים באמצעות סימן פשוט בדרכונם, המתקשרים איתה בחוזה. עבור התודעה הרוסית, על פי תורתו של פילרט ממוסקבה, המדינה, באופן אידיאלי, היא חברה "סוג משפחתי", כאשר האומה היא משפחה אחת גדולה, והשלטונות נושאים באחריות מוסרית, חושבים לא רק על הרציונלי והנכון. , אלא גם על צדיק וראוי כמו אב מקראי אמיתי.

וגם הנטייה שלנו לא לקבל את תורתו של אף אחד. גם כשאנחנו שואלים משהו ממישהו, אנחנו מיד מעבדים אותו ללא היכר, מולידים משהו משלנו. אגב, עשינו את זה עם המרקסיזם... כמובן, הוא השחית את רוסיה, אבל מה עשתה רוסיה עצמה עם המרקסיזם! לנין וטרוצקי היו מתהפכות בקברם אילו היו רואים את הפטריוטיות שנותרה במדינה לאחר 70 שנות שלטון סובייטי. הם טענו: לפרולטריון אין ארץ מולדת...

אירופה הייתה רוצה שלרוסיה לא תהיה יוזמה היסטורית. כדי שזה לא סתם ייעלם, אלא ישרת את הפרויקט ההיסטורי שלהם. גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה אינטלקטואלית. כדי שהיא תקשיב לקול של מה שנקרא "הקהילה המתורבתת העולמית" - מה נכון ומה לא! "פוסקי גורלות העולם" האירופים והאמריקאים נשאלו לעצמם את הזכות לקבוע סטנדרטים של התנהגות, לא רק בתוך מדינותיהם, אלא גם מבחוץ, לבדוק את עצמם, לשפוט בעצמם ולהעניש את עצמם. סוג של שופטים עליונים. 0אבל מי מינה אותם? איזו גאווה? תחשוב על החטאים שלך, במקום לחפש כלבות בעיניים של מישהו אחר. ובשנות ה-90, האליטה הפזיזה שלנו, שיכורה מ"חשיבה חדשה", פשוט, בשיכרון חושים אידיאולוגי מוחלט, מסרה את הרכישות בנות מאות השנים שלנו כמתנות, והעולם הלך בעקבות החשיבה ה"ישנה" לחלוטין ולקח הכל ברצון. הידיים שלה.

"אני עדיין לא יכול לסלוח לשווארדנדזה, שרק כדי "ליישר את הגבול", לקח וסימן טריטוריה ענקית לאמריקה - כל אזורי הדיג שלנו באוקיינוס ​​השקט. האמריקאים חשבו: הוא ידרוש את אלסקה בתמורה, אבל הוא - קח אותה, המדינה שלנו עשירה, אבל אין סדר...

- כן, וכל ההתחייבויות ההדדיות בנוגע לאיזון הנשק הקונבנציונלי באירופה, שאומצו זמן קצר לפני הפרסטרויקה, התבררו כחד-צדדיות: מילאנו הכל! והצד השני לא זז. מבחינת נשק, לפחות... לכן, הם לא צריכים את רוסיה, כשחקן עצמאי בהיסטוריה העולמית.

"הם ניסו לכבוש אותנו כל הזמן בצורה כזו או אחרת. אבל ביסמרק, שהרגיש בטוח לגמרי באירופה (הם אומרים שכששאלו אותם: "מה תעשה אם הצבא הבריטי ינחת בגרמניה?" ענה: "אני אשלח שוטר לעצור אותה!") - הוא לא יעץ. כל מי שיתערב ברוסיה. אבל - נפוליאון? הוא היה חי כקיסר המאושר של כל אירופה, של כל הים התיכון, ווטרלו לא היה קורה... למה הוא טרח לנסוע לרוסיה?

- אכן, אין הסברים רציונליים. הים התיכון וחצי אירופה לא הספיקו לו! הגיאוגרף הפוליטי הרוסי הגדול שלנו, ונימין סמנוב טיין-שנסקי, כתב שהים התיכון שייך לים שסביבם נלחמו מלחמות לאורך ההיסטוריה האנושית, מכיוון שניתן היה להפוך לאדון העולם דאז רק על ידי השתלטות על כל חופיו. דוגמה למלחמה בין רומא העתיקה לקרתגו למפקדה הגדול חניבעל. רק לאחר שכבשה רומא את צפון אפריקה היא הפכה לאימפריה הרומית הגדולה. ונפוליאון היה מצליח לולא היה תוקף את רוסיה ביוזמת יריבתו הוותיקה אנגליה. נפוליאון החליט שאי אפשר להפוך לאדון העולם כל עוד קיימת רוסיה הענקית. אבל בתפיסה הנוכחית, לא הייתה שום תועלת כלכלית במערכה נגד מוסקבה. הם לא ידעו אז על נפט. הפריד בינינו אלפי קילומטרים של שטח ללא תחבורה, מה שהפך את זה לחסר משמעות להביא סחורה כלשהי, האקלים ליישוב מחדש של הצרפתים היה מגעיל ולא אטרקטיבי עבורם. וצרפת לא הייתה מאוכלסת יתר על המידה, היו לה חבורה של מושבות. לא, דווקא הצמא לשליטה עולמית, הקנאה לקיומה של אימפריה ענקית, דחפו אותו להרפתקה!

ובכן, אנגליה תמיד סקרנה להישאר בצד עד האחרון, בעוד יריבותיה היבשתיות מחסלות או מחלישות זו את זו. ועל ידי. במהלך מלחמת העולם הראשונה, יש לי רעיון ברור, המבוסס על מסמכים, שאנגליה באנטנטה לא לקחה על עצמה שום התחייבויות שיאלצו אותה להיכנס מיד למלחמה בצד רוסיה. היא הייתה מעוניינת לדלדל ככל האפשר את שני ענקי היבשת, מכיוון שעיקרון המדיניות הבריטית תמיד היה למנוע מכל מעצמה אירופית לקבל משקל דומיננטי - ומכאן התזה: "אין לנו בעלי ברית קבועים, יש לנו אינטרסים קבועים".

במשך כמה מאות שנים היא התנגדה לצרפת, שהייתה יריבתה העיקרית, ורק כשהאימפריה הגרמנית של ביסמרק החלה לצוץ והופיעה התיכונה, מרכז אירופה, לפתע דיווח שגריר רוסיה מורנהיים מפריז שבמקרה של מלחמה אפשרית, בריטניה תתמוך צָרְפַת. הם אפילו לא האמינו לזה בהתחלה...

בריטניה תמיד הייתה ונשארה היריבה הגיאו-פוליטית הנצחית שלנו, אשר ערה מאוד להבטיח שמישהו לא יקבל השפעה גדולה בעולם. היא עצמה תמיד נלחמה לא על הבטן שלה, אלא על האינטרסים שלה. ואמריקה ירשה את זה. ורוסיה כמעט תמיד נלחמה על הבטן שלה. ואחרי הכל, לפני מלחמת העולם הראשונה, אם תקרא את העיתונות 20 שנה לפניה, אתה עלול לחשוב שמתקרב סכסוך אכזרי בין רוסיה לאנגליה, וכלל לא עם גרמניה של הקייזר! שכן בפנטזיות של גיאופוליטיקאים בריטים, רוסיה, לאחר שזכתה למרכז אסיה, כבר התכוננה ישירות לחצות את הפמירים עם פרשים קוזקים ולפלוש לנכסי הודו!!! אגב, מאוחר יותר, תנועת הבסמאצ'י זכתה בחסות הבריטים, שעוררו את טורקיה ופרס נגד רוסיה במשך כמה מאות שנים, והטרידו תמיד את כל הבטן הדרומית של רוסיה.

ברבע הראשון של המאה ה-19 חתם הדיפלומט הגדול אלכסנדר גריבודוב את הסכם טורקמנצ'אי עם פרס, דבר שהועיל מאוד לרוסיה, ולאחר מכן השפעתה של רוסיה בפרס הלכה והתגברה לאין שיעור. על מנת לקבל הסכמה למי מנסיכי הכתר יתפוס את כס המלכות הפרסי, ישב הווזיר בחדר קבלת הפנים של השגריר הרוסי במשך שעתיים, והמתין עד לקבלתו. אבל הרבע הראשון של המאה ה-19 היה מלחמות רוסיה-פרס מתמשכות. ובאמנות בין אנגליה לפרס תמיד היה סעיף: איראן מתחייבת להמשיך במלחמה עם רוסיה. גריבויידוב נקרע לגזרים על ידי קנאים פרסים, ולפי ההיסטוריונים ניתן לאתר עקבות בריטי במרד מקומי זה, ומסמכים מתקופה זו בבריטניה עדיין סגורים, למרות התפוגה המרובה של תקופת ההתיישנות.

בריטניה התבוננה באדישות ברוסיה מפתחת את מפרץ לנה, סיביר והטונדרה. אבל ברגע שרוסיה הגיעה לים השחור ולקווקז, אזור זה הפך למושא תשומת הלב הקרובה ביותר של הבריטים. אף הסכם אחד בין רוסיה לאף מעצמה בים השחור או הים התיכון לא הושלם מבלי שאנגליה התערבה ודרשה שהיא תהיה צד שלישי להסכם. כך למשל, בשנת 1833 נחתם הסכם עם טורקיה, שנחשבה להצלחה הדיפלומטית הגדולה ביותר שלנו במאה ה-19 כולה, כאשר ללא מלחמה הסכמנו על הסדרת מיצרי הים השחור. צרפת ואנגליה, הממוקמות במרחק אלפי קילומטרים משם, לא הכירו בהסכם זה. התנועה החלה לקראת מלחמת קרים, בה ניסו לשלול מרוסיה את מעמדה כמעצמת ים השחור. וכתוצאה מתבוסתנו, נאסר על רוסיה להחזיק צי בים השחור רוסיה נאלצה להרוס את כל ביצורי החוף.

אמי ז"ל כתבה ספר "רוסיה וביטול נטרול הים השחור" על מאבקו של גורצ'קוב, הקנצלר הרוסי המבריק, ששם לו למטרה להסיר את ההגבלות המכבידות הללו מרוסיה! ובלי לירות אף ירייה, 14 שנים מאוחר יותר הוא הוציא את החוזר המפורסם שלו לבירות אירופה: רוסיה כבר לא רואה עצמה מחויבת לאמנה זו, ואירופה בלעה אותה! זו הייתה תוצאה של דיפלומטיה עדינה. צרפת הייתה עוינת מאוד למטרה זו של רוסיה וסירבה לתמוך בה במשא ומתן, אך גורצ'קוב הצליח להגיע להסכם עם פרוסיה, שבאותה תקופה ביקשה לאחד את גרמניה בחסותה. פרוסיה הייתה זו, בשל יחסה החיובי של רוסיה לתהליך זה, שבתמורה הבטיחה לתמוך בסירובה של רוסיה לשעבד התחייבויות לאחר מלחמת קרים. באותם ימים, גורצ'קוב אף הציב לקיסר אולטימטום: אם לא יורשה לו לשלוח את החוזר הזה תוך שבוע או אפילו כמה ימים, הוא יתפטר. "אני יודע את הערך של הכרת תודה בפוליטיקה העולמית!" הוא כתב, "הרגע יעבור, יכול להיות שזה יהיה מאוחר מדי".

- כלומר, אסור היה לנו להגיע לים העולם?

- כמובן, זה בדיוק מה שנותן למדינה תפקיד חדש לגמרי, גדול! אם נסמן כעת על המפה את חיצי הכוח של הלחץ המערבי על רוסיה, נראה כי אלו אותם קווים שלאורכם התרחבה רוסיה בזכות עצמה עד שהפכה למעצמה גדולה. אלה הם הים הבלטי, הים השחור והאוקיינוס ​​השקט. תארו לעצמכם, אם נצא משם, לאן נגיע? בצפון מזרח אירואסיה. מה זה? - טונדרה. היכן שיש אלפי קילומטרים בין ערים, היכן שיש חורף וקימפרפר, המרחקים הופכים כל ייצור לחסר משמעות, מצמצמים את כל תנאי השוק: ז'קט מרופד, ז'קט מרופד וכו'. זה הופך את הכלכלה שלנו ללא רווחית ובוודאי ללא רווחית ברמה העולמית. אבל בשנות ה-90 פתחנו את הכלכלה שלנו לעולם. ועכשיו אי אפשר לסגור אותו.

אז, בריטניה תמיד העדיפה את הטקטיקה של תמרון, הישארות בצד והתערבות כשהדברים עומדים להתקלקל. אמריקה חזרה על זה בדיוק. במהלך מלחמת העולם הראשונה, לוודרו ווילסון היה יועץ מסתורי, קולונל האוס, שב-1916 יצר קבוצת מומחים לא רשמית כדי לפתח מודל של העולם העתידי ותפקידה של ארצות הברית בו. האוס הוא האדריכל של כל הפוליטיקה האמריקאית. זה מוזר שקולונל האוס, ברגע שהמהפכה שלנו רעמה, יעץ מיד לווילסון התלוי והשאפתני לברך את הבולשביקים על המהפכה! עדיין היה! האימפריה התמוטטה!

- הסבירו אז מדוע האימפריות שנכנסו למלחמה לא יכלו להיעצר על ידי הקיסרים, שכולם היו קשורים בקשרי משפחה. אחרי הכל, ניקולס השני, ג'ורג' החמישי האנגלי, הקייזר וילהלם השני היו בני דודים, הם שיחקו יחד בילדות, ותצלומים מראים שהם אפילו החליפו מדים כבדיחה. מה מנע מהם להגיע להסכם כמו קרובי משפחה?

"זו טעות נפוצה לחשוב ככה." קשרים שושלתיים מעולם לא היו הבסיס ליחסים בין מדינות. הם מעולם לא היו אמצעי התקרבות או מכשול בפוליטיקה. על פי חוקי הירושה לכס המלכות, כדי לשמר מסורת חינוכית מסוימת, הותרו נישואים רק בין בני משפחות מלכותיות. כמעט כל בתי המלוכה, אם לשפוט לפי הדם, אינם נציגי אומותיהם, וזה לא רק שלנו! בבקשה, בעלה של מלכת בריטניה הנוכחית, הנסיך פיליפ, הוא נסיך יווני שגדל באמונה האורתודוקסית, ודרך אגב, מזדהה איתנו, עד כמה שידוע לי. הנסיכה היוונית והמלכה הנוכחית סופיה מספרד. הקנצלר וילהלם שנא את הסלאבים, בזיכרונותיו הוא עצמו כתב: "אני יודע שזה לא נוצרי, אבל אני לא יכול לעזור, אני שונא אותם"... אבל זה "בן דוד יקר וילי" (בהתכתבות עם ניקולאי ) ... אז אל תהיה מופתע מזה. יתרה מכך, על פי מסורת הנישואים המלכותיים, נסיך או נסיכה, לאחר שהיו בשלטון במדינה זרה, היו צריכים לעשות הכל כדי להתאים לתרבותם ולאינטרסים שלהם. מוצא זר לא מנע כלל מנסיכות זרות להפוך, פעם אחת ברוסיה, לרוסיות הכנות והמאמינות ביותר. לדוגמה, אמו של ניקולאי השני, הנסיכה הדנית דגמר, כונתה "דגמר החכם". בתחילה הייתה כלה של דוכס גדול אחר, ואחרי מותו עברה, כאילו בירושה, לאלכסנדר השלישי, ואיזו רוסייה היא הפכה! אגב, אנדרסן, מספרת סיפורים גדולה, מתארת ​​בצורה כל כך נוגעת ללב את פרידתה וכיצד קיבלה את פניה בסנט פטרסבורג, כשהספינה עם הכלה הפליגה לריבון האימפריה הרוסית הגדולה. הספינה עם הנסיכה קיבלה את פני סנט פטרבורג כרעם תותח. איך היא ירדה במדרגות, קטנה ושברירית. במיוחד ליד אלכסנדר השלישי, שהיה איש ענק, הוא החזיק פעם בידיו גג של כרכרה שקרסה עד שהמוסכניק האחרון נשלף החוצה, והדבר ערער מאוד את בריאותו. אז היא הפכה כל כך רוסייה! בהתכתבות שלה עם בעלה, ואז עם בנה, ניקולאי השני, זה כל כך מורגש! לאחר המהפכה היא חיה את חייה עם בת דודתה בקופנהגן, שם נקברה, אך לפני מספר שנים הועבר האפר שלה לרוסיה בגלל שהיא הורישה זאת. הם מתארים שכאשר לאחר תום מלחמת העולם הראשונה התקיים בלונדון מצעד לרגל הניצחון על גרמניה של הקייזר, אך רוסיה לא הוזמנה, היא פרצה בבכי לעיני כולם מתחושה נעלבת.

- כן. אלכסנדרה, אשתו של ניקולאי השני, כתבה לבעלה בימיה הראשונים של המלחמה: "יחד עם מה שעובר עלי איתך ועם מולדתנו ואנשינו היקרים, כואבת נפשי על "המולדת הקטנה והישנה" שלי. החיילים שלה... ולחברים רבים שסובלים שם. אבל כמה עוברים עכשיו את אותו הדבר! ואז כמה מביש ומשפיל זה לחשוב שגרמנים מתנהגים ככה".

– אלו הם חוקי החיים המלוכניים. מלכים אינם הופכים לצינור להשפעה של משפחתם הקודמת.

- האם אתה מסכים עם האקדמאי פיבובארוב שהמאה ה-19 הייתה תור הזהב של רוסיה?

– כאן, למרות שאני מתלבט עמו קשות על דברים רבים אחרים, אני חושב שאסכים עם פיבובארוב, פולמוסיקן מצוין, אינטלקטואל מבריק – דבר נדיר במערביות המודרנית, שבכלל הפכה מושפלת מאוד. לנו, אתה יודע, יש היום רעיון כל כך פרימיטיבי של מערביות וסלאבופיליזם! אחרי הכל, למעשה, הם לא היו אנטיפודים כמו המערביים הצפופים הנוכחיים והסלבופילים הצפופים הנוכחיים. סלבופילים - אקסאקוב, קירייבסקי היו אחד האנשים המשכילים ביותר בסטנדרטים אירופיים לחומיאקוב יש מכתב לעורך של מגזין צרפתי בצרפתית, שבו הוא מנתח את התרגום של המסר של השליח פאולוס לגרמנית, שנעשה על ידי כומר אחד. חוקר מקרא, חומיאקוב כותב: "איך הוא יכול להשתמש במונח הזה? אם בארמית זה ככה, ביוונית עתיקה זה ככה, בלטינית זה היה ככה, אז ברור מיד שיש כאן שתי משמעויות, והוא היה צריך להשתמש לא בזו, אלא בשנייה! האם אתה יכול לתאר לעצמך שכמה צ'ובאים יהיו מסוגלים לכך?... האם הוא יודע שהפרולוג לפאוסט הוא בעצם עיבוד מחדש בצורה אמנותית של ספר איוב האבל? - ברור שלא. סלבופילים ומערביים היו שני צדדים עשירים של התודעה הרוסית, והנה שני ציטוטים. קירייבסקי, שנחשב למייסד הפילוסופיה של סלבופיל, כותב: "לא משנה עד כמה אחד מאיתנו רוצה או בחיסול או בשימור של כל דבר מערבי, או להיפך - מיגור או שימור של כל דבר רוסי - לא יהיה אחד ולא אַחֵר. לכן, אין מנוס מלהסכים שיהיה משהו שלישי הנובע משני העקרונות הללו". קאולין קונסטנטין דמיטרייביץ', היסטוריון רוסי מצטיין, מערבי מוכר, אומר: "כל אדם חושב וישר אינו יכול שלא להרגיש כמו חצי סלבופיל, חצי מערבי. אבל לא זה ולא זה פתרו או יכלו לפתור את בעיות החיים הרוסים". למעשה - אותו דבר! האם אתה מבין? ואין צורך להמציא תהום בלתי עבירה המפרידה כביכול את רוסיה הפוסט-פטרינית מרוסיה הקדם-פטרנית. למעשה, תקופת סנט פטרבורג צמחה מתקופת מוסקבה וכבר תחת הנסיכה סופיה האקדמיה הסלאבית-יוונית-הלטינית. רוס' התרחב בקצב אדיר עוד לפני פיטר והיו לו קשרים בינלאומיים אדירים. כבר היו קונצרטים בבית המשפט. כלומר, פיטר האיץ זאת, כמובן, עם פריצת דרך מהפכנית. אבל, אתה יודע, עדיף להפליג בספינה גדולה לאט. היא מתגלגלת לאט, אחרת היא יכולה להתהפך אם תנסו לדחוף אותה... גרמניה לפני הרפורמציה, לפני הפרוטסטנטיות, המתוארת בפאוסט (מרגריטה), הייתה שונה הרבה יותר מגרמניה לאחר הרפורמציה, אבל אין תהום בלתי עביר כזו ב המחשבה. ומשום מה אנחנו עושים את זה... אין צורך לעשות את זה. יש לנו הכל, אנחנו מבינים הכל, גם המשמעות הגאלית החדה וגם הגאונות הגרמנית הקודרת, כמו שאמר בלוק! יש לנו הכל. אכן, אנחנו מודל של העולם. יש לנו הכל אירופאי והכל משלנו. ואנחנו כל הזמן ממחזרים, משחזרים כל הזמן גם מערבי וגם משלנו. ואנחנו נהיה כאלה. אין צורך בהערכה עצמית מנופחת, יש לנו הרבה חטאים, אבל גם אנחנו לא צריכים תסביך נחיתות. עלינו להמשיך להיות רוסים בשלווה ובביטחון.

- איך אדם הכפוף לאינדוקטרינציה אידיאולוגית עכשווית הופך לסלבופיל? ברור איך מערביים הופכים. אתה פשוט לא יכול להתחמק מזה

- אתה יודע, עבדתי באמריקה כמעט שמונה שנים. ובניגוד לילצין, שאמר איפשהו שאחרי שטס סביב פסל החירות, הוא עבר שינוי עמוק, אני, לאחר שהלכתי לשם כאינטלקטואל סובייטי טיפוסי עם אהדה גדולה מאוד למערב, עם רצון לאמץ הרבה דברים , הפך שם לסלבופיל כזה, להיפך, רוסי כל כך בוער, שפשוט אי אפשר להעביר! כמובן, אמריקה מרשימה בחייה המאורגנים ובשגשוגה, אבל שום דבר אחר. נדהמתי מהעיתונות ומהטלוויזיה. כאן יש רק חילוקי דעות חיצוניים! כל העיתונות חזרה על אותן קלישאות. 100 ערוצי טלוויזיה משדרים מסביב לשעון, מקדמים את אותם רעיונות: הם דופקים ונערמים, דופקים ונערמים, והכל אותו דבר, אין דעות חלופיות.

עכשיו זה אופנתי עבורנו להתמרמר: אין לנו חופש כי אנחנו לא משפיעים על קבלת ההחלטות. אני מבטיח לכם, גם באירופה וגם באמריקה, לאנשים אין השפעה על החלטות האליטה הליברלית בשלטון. אחרת, הם לא היו מתעלמים מהפגנות חסרות תקדים נגד שינויים בחקיקה הפנסיה, וכמובן, הם לא היו יכולים להעמיד פנים ששום דבר לא קורה כאשר בפריז, הקטנה פי חמישה ממוסקבה, שני מיליון יצאו לרחובות נגד החוק על נישואים הומוסקסואלים. ואין משאל עם בשבילך! זה מה שזה - הטוטליטריות החדשה. והדיפינג מגיע, כמובן, דרך התקשורת. קודם כל דרך הטלוויזיה. הכלי העיקרי של הפוליטיקה הוא מניפולציה של התודעה הציבורית. לכן, אני קורא לכולם היום: תחשוב יותר בעצמך ותקרא. השתמש פחות באינטרנט עם הערות מזויפות. למד להבחין בין עובדה לדעה על עובדה. מזג אוויר טוב או רע: זו דעה על עובדה, והגשם בחוץ הוא עובדה.

- זה דומה מאוד לעובדה שכיום אנשים נשלטים לא על ידי מוסר, לא מוסר, לא ערכים רוחניים, אלא על ידי מה שנקרא יחסי שוק. היכן שיש מניעים שונים לחלוטין וחישובים שונים. ובכן, האומה תגווע, כך או כך, האנשים האלה רעים, הם מפריעים לשוק, בואו נגדל עוד אחד שאפילו לא יפנה את הראש מחוץ לשוק.

- אתה צודק לחלוטין. המדינה כפרויקט עסקי. השוק הוא הכל, אבל האנשים... האנשים שלנו הם לא כאלה - אנחנו לא נחנך אותם מחדש! מכיוון שאדם הוא הומו-אקונומיקוס, הוא גלגל שיניים במערכת הכלכלית. בחישובים כלכליים, תיאורטיקנים כותבים "משאבי אנוש" על אנשים. מה זה? WHO? או כאן: "הון אנושי". האם אתה יודע מדוע לא השתמשו במונחים כאלה במאה ה-19? כי זה לא נוצרי. הרי האיש, האחרון, החוטא ביותר, השוכב מתחת לגדר, הוא אדם! הוא יצור אלוהים, הוא גבוה יותר ויקר יותר מכל דבר מעשה ידי אדם.

והמדינה לא צריכה להיות פרויקט עסקי, שבו מנותקים כל מה שלא משתלם! עכשיו אתה מקשיב לצעיר אחר, ונראה שהוא אומר דברים מובנים: שתיים שבעים - שם, שלוש חמישים - הנה, נשארו שבעה עשרים, אתה מקשיב, אבל אתה לא רוצה לחיות. וזה לא מעודד כלום. המדינה חייבת לחשוב לא רק על מה רציונלי ונכון, אלא על מה שצריך וצודק. ולהיות צדיק זה יקר. אבוי. אתה מפסיד משהו או, כמו שאומרים, לא משיג את הרווח המתאים.

- מסתבר שהתקינות הפוליטית הכוללת של היום מועילה למישהו?

- זה מועיל כמובן לאליטה, המנותקת מהאדמה הלאומית, שמשתקפת את עצמה היא שונאת כל דבר לאומי, כמכשול לתנועת העולם לעבר מודל חד-ממדי; אדם, לפי תפיסותיה, הוא אזרח העולם, ולא אזרח המולדת.

כעת, כשהעברנו חוק האוסר על תעמולה של סטיות הומוסקסואליות בקרב בני נוער, הגיעו למכון שלנו בפריז ארגונים שמרניים אירופאים שנוצרו בעקבות מחאות צרפתיות מסיביות נגד נישואים הומוסקסואלים וביקשו לערוך שולחן עגול, כי עבורם רוסיה היא עכשיו הופך לתמיכה, מגן של ערכי מוסר נוצריים! למרות שאני בכלל לא מרוצה מכל מה שקורה אצלנו, אי אפשר שלא לראות שהדמוקרטיה שלנו לא מאפשרת למיעוט לבזות ולרמוס את היקר לרוב. אני מאמין שזו דמוקרטיה אמיתית.

לאחרונה, בחברה שלנו, שכבר התפתחה כחברה צרכנית, יותר ויותר אנשים חושבים לא רק לחיות את החיים, לספק את הצרכים החומריים שלהם, אלא איכשהו להצדיק את זה לעצמם, לראות בזה משמעות, משהו להשאיר מאחור. וההשתוקקות הזו לאי-שעבוד על-ידי המציאות, והאמונה היא המשחררת משעבוד, אינה מוצאת חן גם בעיני האליטה באירופה המנהיגה את עמיהם, המאמינים שהם חיים בעולם החופשי, אך משועבדים לחלוטין. כן, הם חופשיים לחלוטין לבחור את הנטייה המינית שלהם, אבל האם זה באמת כל מה שיש לחופש?

- נובודבורסקאיה מאמינה שרוסיה הענקית צריכה למות, להישאר על פיסת אדמה קטנה, בגודל של אזור ריאזאן, אבל מה עלינו לעשות עם המנטליות שלנו, שבגינה גם המערב דוחה אותנו. המניע העיקרי מאחורי המנטליות הזו הוא הלך הרוח האימפריאלי שלנו. מה שאנחנו לא מצליחים להיפטר ממנו.

- ורוסיה אינה מתקבלת על הדעת מחוץ לחשיבה האימפריאלית. זו יכולה להיות רק אימפריה. פוליטיקה גדולה, רעיון לאומי גדול, אחרת פשוט לא נוכל להבין את האינטרסים הלאומיים שלנו, לא נבין למה אנחנו צריכים נהרות ניתנים לשייט ונמלים נטולי קרח, שהיו חשובים גם למלכים של המאה ה-17 וגם האוליגרכים של ה-21. אי אפשר לבנות ציוויליזציה צרכנית בקווי הרוחב שלנו. והמערב לא יאפשר לנו להתקיים לאורך זמן ברוסיה כמו זו של נובודבורסקיה. הוא יבלע אותנו. רוסיה כזו אינה נעימה לאלוהים. רוסיה יכולה להתקיים רק כישות גדולה. וערכים גדולים דורשים פוליטיקה גדולה ומחשבה גדולה, פילוסופיה גדולה, רעיון לאומי גדול. יש מדינות גדולות, כמו קנדה, בלי שום מושג. המדינה גדולה, עשירה, אבל היא כלום ואף אחד לא ישאל לדעתה בשום נושא! פולין, כך נראה, מה זה - בהשוואה לקנדה, ואיזו מדינה רועשת היא! כמה זה מרים את קולו באירופה, זה לא משנה אם אנחנו אוהבים את זה או לא! זהו אומה ששומרת על רוחו הלאומית, זוכרת את דפיו המפוארים כאשר כבשו אחרים, ולא כאשר נקרעו לגזרים! באיזשהו מקום זה אפילו זוכה לכבוד...

העובדה היא שמזרח אירופה, מרכז אירופה, היא גורלן של אומות קטנות - בצומת של מערכות גיאופוליטיות יריבות. נגזר עליהם שאין להם התנהגות משלהם, או שהם יימשכו למערכת כזו או אחרת. וכאשר ברית המועצות פוצצה, בז'ז'ינסקי, שתמיד יש לו מה בראש, אמר: לא ברית המועצות נפלה, אלא האימפריה הרוסית השנואה שנפלה לבסוף. והתחרות החלה על המורשת הרוסית לאורך כל ההיקף, ומשכה מדינות קטנות לתצורות גיאופוליטיות אחרות. תראו את הגיאוגרפיה של מהפכות הצבע במרחב הפוסט-סובייטי - לאורך כל גבולות הגבולות שלנו! ועכשיו ברורים הניסיונות לקרוע מאיתנו את האזורים שהיו מכוונים אלינו במשך מאות שנים!

- מהו, לדעתך, המבנה הפוליטי המוצלח ביותר של המדינה? מונרכיה, רפובליקה?...

- לפני 22 מאות שנה, אריסטו ופוליביוס, שני הוגים יוונים, הציגו את המונחים: מונרכיה, דמוקרטיה ותיארו את כל הסטיות האפשריות בכל אחת מהמערכות הללו. המלוכה יכולה להידרדר לרודנות, דמוקרטיה לאולוקרטיה, שלטון אספסוף, אבל למעשה, מאחורי גבה, אוליגרכיה שולטת במקום, וזה מה שאנו רואים כעת. יש לי כבוד גדול לאוטוקרטיה הרוסית, ואני תמיד דוגל שנעלה אותה גבוה בתודעה ההיסטורית שלנו. עכשיו אנחנו זוכרים על הרומנובים, תחתיהם הפכה רוס לרוסיה, התרחבה מהבאג לאוקיינוס ​​השקט, הפכה למעצמה גדולה, אבל - אני לא מונרכיסט פוליטי מעשי, למרות שיש לנו אנשים כאלה. נראה לי שאין צורך להיות נאיבי. פעם, פילוסופים רוסים, פרשני הרעיון המלכותי, כתבו שהבסיס והתנאי העיקריים למלוכה ולאוטוקרטיה האורתודוקסית צריכים להיות אחדות האידיאל הנוצרי בין המלך והעם. אין לנו האחדות הזו דווקא אז הופכת למנגנון הכרחי, כשאין אידיאל דתי ופילוסופי אחד בחברה היא מאפשרת לתמונות שונות של העולם, לתפיסות עולם שונות. אם זה לא יהפוך לטוטליטריות של הרעיון הליברלי, כפי שהוא עכשיו במערב אירופה. עלינו לוודא שהדמוקרטיה שלנו מאפשרת לנו, השמרנים, הליברלים, להתקיים, ושנוצרי יכול להביע שיפוטים נוצריים, ולא להירשם במדד כהורה מס' 1 או מס' 2 כדי לרצות את אנשי סדום.

אנחנו צריכים רעיון לאומי...

— הרעיון הרוסי, שעליו נכתב כל כך הרבה ועליו נלחם כל כך הרבה, מעולם לא היה תוכנית של נקודות שנועדו להכרזות. זהו סוג של שילוב ייחודי של המקוריות שלנו, המחויבות שלנו לכבודנו ההיסטורי, הדרך והחיפוש אחר האידיאל של רוסיה הקדושה. אני מאמין שאנחנו צריכים להיות גאים בעובדה שבקווי הרוחב הצפוניים שלנו, שבהם אף אחד לא בנה כלום, בנינו ערים גדולות ותעשייה, זה באמת הישג. ואנחנו צריכים גם להתגאות בעובדה שבהיותנו רגילים לחיות, מאז התקופה הטרום-נוצרית, עם נציגים של גזעים, עמים ודתות אחרים, אנחנו יודעים לחיות זה לצד זה ולכבד את האחרות של אחרים. בלי לכפות את שלך על אף אחד. זהו "רוס הקדוש", כאידיאל שבעזרתו אדם חורש בענווה את הארץ במקום שניתן לו על ידי אלוהים, גם אם היבול שם קטן. זו גם היכולת להיות סובלני כלפי זר לידך, למרות שגם אתה דבק באמונתך, כי אם ה' מרשה לנו לחפש את ה' בדרכים שונות, למה שנרחם ממנו פחות, נכון? אולי הוא רק בודק אם אנחנו ראויים לאמון כזה או לא. שלא נדקור אחד לשני בעיניים, שנפאר את אלוהים בדרכים שונות. כל זה הוא שנתן לעם הרוסי את ההזדמנות והכוח להתאחד סביב עצמו ולמשוך מאות אומות למסלולם. האימפריה לעולם לא הייתה שורדת על כידונים אם הרעיון הזה לא היה קיים.

וכמובן, העם הרוסי היה וצריך להישאר העם הליבה ויוצר המדינה. אל תאסור עלינו לקרוא לעצמנו רוסים! קוטוזוב אמר גם: "תהיו גאים בשם רוסי, כי השם הזה הוא ויהיה דגל הניצחון! הטעות הגדולה ביותר הנובעת מאינטרנציונליזם מובן כוזב היא שאם למדינה יש הרבה אומות שונות, לא צריך להיות שום רעיון לאומי, הוא צריך להיות חסר פנים, חסר לאומי. כן, איזה טטר, חובאש, קלמיק ירצה להצטרף לסוג של "מדינה אוניברסלית - מבנה שטני, שבו אין אמונה, אין אומה? הם ידעו שהם נכנסים לממלכה הרוסית האורתודוקסית ואף אחד לא קרא תיגר על תפקידו של העם הרוסי. ומה? האם היו לנו אי פעם סכסוכים גדולים בין עמים? לא! הם ניצחו גם את נפוליאון וגם את היטלר ביחד! הניסיון שלנו ראוי ללימוד. העם הרוסי ישרוד, ישמור על תפקידו, ואז כל שאר העמים שקשרו את גורלם איתנו במודע ונשארו נאמנים לנו יפרחו במדינתנו.

קראתי מחקר סוציולוגי מדהים, שבו, לשאלה: "איזה פשע לא ניתן להצדיק בשום פנים ואופן", ענו, העם שלנו - עני ומתפתה על ידי גן העדן הארצי, נתון לעיקור כפול - מרקסיזם וליברליזם - ענה פתאום כמעט פה אחד: "בגידה במולדת"! אפילו סוציולוגים נותרו מבולבלים: אחרי הכל, באירופה המתורבתת, המולדת היא זה מכבר "שם המסים נמוכים יותר".

המולדת היא מתנת אלוהים, שניתנה לנו לעבודה היסטורית-לאומית מתמשכת על עליותיה ומורדותיה הבלתי נמנעים, שאינן מרחיקות אפילו אדם מאוכזב מארצו. אדם כזה, אפילו חווה את חטאיה וכישלונותיה, לא ידחה את ההיסטוריה שלו. כי קל לאהוב את ארץ המולדת שלך כשאתה יכול להיות גאה בה, כשהיא חזקה, וכולם מכבדים ומפחדים ממנה. אבל דווקא כשהאם שיכורה ושוכבת בחטא, ירק עליה, נלעג ונטוש על ידי כולם, רק הבן שאינו פונה בדרכו, אלא יחפה על חטאה ויגן עליה מפני חרפה.

אגב, בקהילה האירופית המשכילה, אני מבחין כעת בחשיבה מחודשת מאוחרת, אך עדיין מורגשת, על עתידם. הם מתחילים להבין שבמאה ה-21, אי שם באמצע שלה, מאזן הכוחות בעולם ישתנה לחלוטין. אירופה תחדל להיות מקום בו מתרחשים אירועים בעלי משמעות עולמית. הדמויות הראשיות בהיסטוריה יהיו סין, ציוויליזציות מזרחיות, צומחות בעוצמה, עם מיליארדי אנשים שם, והאיסלאם, שהמערב מנסה כעת בכל דרך אפשרית לפצל ולהרוס. לוב וסוריה היו מדינות משגשגות בסטנדרטים מזרחיים. זה המערב, שמקפיץ שם את הדמוקרטיה, שמעורר בכל דרך אפשרית כל מיני תנועות ווהאביות וקיצוניות, פשוט להרוס אותו, לזרוע כאוס, שהמערב מדמיין לשלוט בו, אבל זה לא יצליח... אבל החשיבות של האיסלאם עדיין יגדל.

ורבים מתחילים להבין: ככל שאירופה תפנה עורף לרוסיה, כך היא עצמה תהיה פחות חשובה ביחסים הבינלאומיים העתידיים. אבל שיתוף הפעולה עם רוסיה הוא צד שלם של אותו משולש חדש שבו ניתן לשמור על איזון.

ראיון על ידי ולדימיר צ'רנוב

ולדימיר צ'רנוב הכין את הראיון הזה בסוף יוני 2013. ב-28 ביולי הוא מת מהתקף לב. אנו מביעים את תנחומינו למשפחה ולחברים של אדם נפלא ואיש מקצוע גבוה.

העיתונאי הרוסי ולדימיר צ'רנוב נולד ב-12 באוגוסט 1938. עבד בעיתונים "קומסומולסקאיה פרבדה" ו"ליטרטורנאיה גאזטה". מ-1998 עד 2003, הוא היה העורך הראשי של מגזין "אוגווניוק", ומאז 2007 הוא עומד בראש מגזין סטורי.

  1. ק' מרקס ופ' אנגלס. מאמרים. ט' 8. מ' תשנ"ז, עמ' 56-57.

בוגר המכון הממלכתי של מוסקבה ליחסים בינלאומיים של משרד החוץ של ברית המועצות.

בשנים 1982-1989 עבדה במזכירות האו"ם בניו יורק.

בשנות ה-90 הייתה פעילה של המפלגה הדמוקרטית החוקתית - מפלגת החופש העממית, מרכז הימין הלאומי הכל-רוסי, המועצות הרוסיות העולמיות, תנועת דרז'בה וזמסקי סובור.

ב-2003 היא נבחרה לדומא הממלכתית מגוש הבחירות רודינה. חבר בסיעה "רוסיה צודקת - "ארץ מולדת" (האיחוד הפטריוטי העממי)." סגן יו"ר ועדת הדומא הממלכתית לעניינים בינלאומיים, יו"ר ועדת הדומא הממלכתית לחקר הפרקטיקה של הבטחת זכויות אדם וחירויות יסוד, מעקב אחר יישומם במדינות זרות

פעילות מדעית ופוליטית

היא הייתה אחת היוזמות והיו"ר המשותפות של פורומים ואיגודים רבים של הציבור הרוסי (כגון המועצה הרוסית העולמית), מחברת התוכניות הרעיוניות שלהם, הצהרות בהגנה על אי-החלוקה של רוסיה, בתמיכה ברוסית האורתודוקסית. כנסייה, פעולות הצבא הרוסי בצ'צ'ניה בשנים 1994-1996, נגד התרחבות נאט"ו ותוקפנות נגד יוגוסלביה.

הוא רואה בתנאי הכרחי להצלחת מדיניות החוץ הרוסית במצב המודרני חזרה ליסודותיה המסורתיים ולימוד ניסיון הדיפלומטיה הרוסית שנרכשה במצבים של עימות מורכב ביותר על הבמה העולמית, המאופיינת באינטראקציה של כוחות פוליטיים מגוונים ורב כיוונים.

תומך ברצונם של חוגים שמרניים לאומיים במערב אירופה להחזיר את תפקידה האבוד של אירופה כנושא עצמאי של היסטוריה ותרבות עולמית, ולהתמודד עם תכתיבי ארצות הברית ונאט"ו.

הכי טוב ביום

נטליה נרוצ'ניצקאיה מקיימת יחסי ציבור מדעיים ועם מדענים ומרכזים מדעיים ממערב אירופה (גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה, יוון) הדוגלים בשמירה על ריבונותן של מדינות אירופה, נגד הגלובליזציה ותכתיבי המנגנונים האידאולוגיים, הפיננסיים והצבאיים העל-לאומיים.

היא נהנית מיוקרה ותהילה רבה ביוגוסלביה, שם זכתה בפרס על פעילותה המדעית והחברתית. ספרה "אורתודוקסיה, רוסיה ורוסים על סף המילניום השלישי" הוכן לפרסום בבלגרד.

בלתי ניתן לחיקוי!
אנטולי נמצ'נקו 25.03.2014 12:02:04

אני חושב רק דבר אחד: כמה טובה האישה הזו! אני חושב שהיא מאוד יפה כי היא נראית כמו גרוזינית... ואני פשוט מאוהב בג'ורג'יה עוד מהתקופה שבה עסקתי בטיפוס הרים...
אי אפשר שלא להתאהב באישה הזו, להקשיב לנאומים הקסומים שלה, להתבונן בצורת התקשורת שלה עם אנשים...
אלוהים, בר מזל מישהו שנמצא לידה עכשיו!!!...

מדענית המדינה, ההיסטוריונית והמחנכת נטליה Narochnitskaya, ביוגרפיה, שמשפחתה קשורה למדע אקדמי במשך יותר מדור אחד, ידועה בעבודותיה הבסיסיות על מדיניות החוץ הרוסית. הוא נבדל בעמדה חברתית תוססת, המבוססת על אורתודוקסיה שמרנית.

ילדות ומשפחה

הרעיון שהמשפחה היא הגורם הקובע העיקרי בחייו של אדם זוכה לאישוש רב. דוגמה בולטת לכך היא נטליה Narochnitskaya, שהביוגרפיה שלה נעה לאורך הווקטור שנקבע בילדות. היא נולדה ב-23 בדצמבר 1948 במוסקבה, במשפחתו של מדען והיסטוריון מצטיין. סבה של נטליה מצד אביה היה מנהל בית ספר ממלכתי, וסבתה עבדה שם כמורה.

אביה הוא מדען, אקדמאי והיסטוריון מצטיין. הוא היה מומחה מוביל למדיניות חוץ רוסית בשליש הראשון של המאה ה-19 הוא החל את עבודתו המדעית בהנהגתו של א. ההורה היה מחברם של יצירות רציניות על פוליטיקה והיסטוריה בינלאומית. למרות העובדה שהוא נאלץ לחיות בתקופות סובייטיות קשות, הוא שמר על דעות פטריארכליות מסורתיות. האקדמאי עמד בראש כתב העת המדעי הסמכותי "היסטוריה חדשה ועכשווית", ובמשך שנים רבות עמד בראש המכון להיסטוריה של ברית המועצות של האקדמיה למדעים. דודה של נטליה, היסטוריון, נעצר ב-1937 ונעלם. הנוכחות בטופס הבקשה של אח שהוא אויב העם לא מנעה מאביה של הגיבורה שלנו לעשות קריירה מדעית מרשימה זה מעיד על היכולות המדהימות שלו, שהתבררו כדרושות למדינה.

אמה של נטליה, היסטוריונית נוספת, הייתה מעורבת במדיניות החוץ הרוסית במחצית השנייה של המאה ה-19. בצעירותה השתתפה בתנועת הפרטיזנים בבלארוס, נתפסה והצליחה להימלט ממחנה ריכוז. ב-1947 היא הפכה לאשתו של נרוניצקי, איתו חיה באושר יותר מ-40 שנה. לזוג נולדו שתי בנות: נטליה ואלנה. שניהם הפכו מאוחר יותר להיסטוריונים, המשיכו את המסורת המשפחתית. נטליה אומרת שילדותה הייתה מאושרת מאוד: הוריה אהבו זה את זה ואת צאצאיהם, המשפחה קראה הרבה, דיברה על היסטוריה. ילדים לימדו שפות זרות. האומנת עבדה איתם. כבר בגיל 7 קראה נטליה את שירי היינה בגרמנית. היא גם למדה מוזיקה, למדה לנגן בפסנתר ורקדה.

חינוך

לאחר שקיבלה הכשרה טובה בבית, נטליה למדה "מעולה" בבית הספר. היא סיימה בית ספר מיוחד עם לימוד מעמיק של השפה הגרמנית עם מדליית זהב הבחירה במקצועה העתידי לא הייתה קשה. בשנת 1966, נטליה Narochnitskaya, שהביוגרפיה שלה נקבעה מראש על ידי אינטרסים משפחתיים, נכנסה ל-MGIMO ללמוד בפקולטה ליחסים בינלאומיים. חמש שנים לאחר מכן היא מסיימת את לימודיה בהצטיינות. במהלך שנות הלימוד שלטה הילדה בשלוש שפות נוספות: אנגלית, צרפתית וספרדית.

קריירה מדעית ומקצועית

לאחר סיום הלימודים, נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה מגיעה לעבודה במכון לכלכלה עולמית ויחסים בינלאומיים. היא גם נרשמה. לאחר שההגנה על עבודת הגמר שלה, היא ממשיכה לעבוד ב-IMEMO, תחילה כצעירה ולאחר מכן כחוקרת בכירה. מ-1982 עד 1989 עבד בניו יורק ב-IMEMO.

בשנות ה-90 היא נשבה בנקודות מבט חברתיות חדשות. Narochnitskaya נלהב משיקום הרעיון הלאומי ברוסיה. בשנת 2002, היא הגנה על עבודת הדוקטורט שלה בנושא "רוסיה והרוסים בהיסטוריה העולמית". היא כתבה כמה עבודות יסוד על ההיסטוריה של היחסים הבינלאומיים של ארצנו. לדוגמה, הספר "העולם הרוסי".

פעילות חברתית

מאז תקופת פרסטרויקה, נטליה נרוצ'ניצקאיה, שהביוגרפיה שלה שזורה באופן הדוק עם התנועה הנוצרית ברוסיה, החלה לעסוק בפעילות חברתית. בשנות ה-90 הייתה פעילה במפלגת חופש העם, משתתפת בתנועות "דרז'בה" ו"זמסקי סובור". היא עמדה בראש הקונגרסים של המועצה הרוסית העולמית הראשונה והשנייה - פלטפורמה זו נוצרה עבור אנשים המעוניינים באחדות האומה הרוסית ברחבי העולם.

Narochnitskaya היה בין קבוצת המחברים של המסמכים החשובים ביותר שאומצה על ידי המועצה. בפרט, החוק לאחדות העם הרוסי, שהכריז על בני ארצנו כעם מפוצל עם זכות לאיחוד מחדש. האישה לקחה חלק פעיל ביצירת מספר רב של תנועות חברתיות שהשפיעו באופן משמעותי על החברה הרוסית הפוסט-סובייטית: החברה הקיסרית האורתודוקסית פלסטינית, קרן העולם הרוסי וקרן אחדות העמים האורתודוכסים. בשנת 2004 היא הקימה את הארגון "פרספקטיבות היסטוריות", העוסק בבעיות עתיד המדינה.

בשנת 2008, על פי החלטה של ​​נשיא רוסיה V.V. פוטין, אישה הפכה לראש המכון האירופי לדמוקרטיה ושיתוף פעולה בפריז. במהלך ארבע שנות פעילותו, ערך המכון, בהנהגת נרוצ'ניצקאיה, כ-50 אירועים שמטרתם לשמור על הדמוקרטיה ברוסיה ולבסס את יחסי החוץ של המדינה.

פעילות והשקפות פוליטיות

הפוליטיקאית נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה, שחונכה על ערכים נוצריים, מטיפה לרעיונות אורתודוקסיים שמרניים והיא גם תומכת בדמוקרטיה. בשנת 2003 היא נבחרה לדומא הממלכתית של הפדרציה הרוסית מגוש רודינה ועבדה בוועדה לעניינים בינלאומיים. האישה הייתה סגנית ראש המשלחת לאסיפה הפרלמנטרית והבטיחה ש-PACE יתחיל דיון בונה על בעיות גלובליות של אינטראקציה בין רוסיה לאירופה. במהלך מערכת הבחירות של 2012, נרוצ'ניצקאיה נרשם כאיש אמונו של V.V. פוטין, ייצג אותו בדיונים, למשל, נפגש עם V. Zhirinovsky.

פעילויות חינוכיות

Narochnitskaya Natalia Alekseevna, שאת תמונתה ניתן לראות במגזינים רבים למדע פופולרי, מעורבת באופן פעיל בפעילויות חינוכיות. היא פולמוסית מנוסה ומשתתפת באופן פעיל בדיונים בטלוויזיה ובאינטרנט. האישה כותבת הרבה מאמרים למגזינים שונים, מתראיינת ומפרסמת יצירות עיתונאיות מבריקות. לדוגמה, העבודות הבאות שייכות לעט שלה: "המלחמות הגדולות של המאה ה-20", "עם מה ועם מי לחמנו", "אורתודוקסיה, רוסיה ורוסים על סף האלף השלישי" וכו'.

פרסים והישגים

Narochnitskaya Natalia Alekseevna, שהביוגרפיה שלה קשורה קשר הדוק לפעילות הכנסייה האורתודוקסית, זכתה שוב ושוב בפרסים גבוהים. היא בעלת מסדר אולגה הקדושה שווה לשליחים וכן הוענק לה פרס אולימפיה על פעילות ציבורית, ומממשלת הפדרציה הרוסית קיבלה האישה את הנשיא ואת מסדר הכבוד על תרומתה הרבה למען שימור התרבות הרוסית המסורתית. לנטליה אלכסייבנה יש גם כמה פרסים ממדינות אחרות, למשל, מדליית ההצטיינות מממשלת סרביה.

חיים פרטיים

נטליה Narochnitskaya, שהביוגרפיה שלה מלאה בפעילות חברתית ועבודה, הצליחה גם כאישה. היא התחתנה בעודה סטודנטית. לבני הזוג נולד בן, שהלך בדרכי אבותיו וגם השתלב בפעילות בינלאומית. כיום הוא עובד כנספח בקונסוליה הרוסית באדינבורו. נישואיה של Narochnitskaya נמשכו יותר משני עשורים, אבל עדיין התפרקו. היום נטליה אלכסייבנה ממשיכה לעשות את מה שהיא אוהבת, בנוסף, היא קוראת ומטיילת הרבה.

מטרת הפאנאר היא לבסס את הזכות להכתיב את רצונו

הפעולות של הפטריארכיה של קונסטנטינופול לקיים מועצה פאן-אורתודוקסית מאיימות על הטרגדיה של הפילוג

נטליה נרוצ'ניצקאיה: הפילוסופיה של סוף ההיסטוריה שולטת באירופה

נרוצ'ניצקאיה: "התוקפנות מההומוסקסואליות הפוליטית גוברת"

למה הם לא אוהבים אותנו? ראיון עם מגזין סטורי, אוגוסט 2013

נטליה נרוצ'ניצקאיה: "מלחמה של כולם נגד כולם נפתחה בסוריה"

בית המקדש כסמל לחופש. 3 במרץ – יום שחרור בולגריה מהעול העות'מאני

הגיע הזמן לרדת להיסטוריה?

החברה ההיסטורית הרוסית נוצרה מחדש

"קדושים לא קדושים": על הכנסייה ללא רוך מציק ובנייה מיותרת

הוא היה כל כך רוסי!..
לזכרו של פרופסור, דוקטור למדעים היסטוריים א.פ. סמירנובה (1925-2009)

יוונים לא רוצים להיות גרמנים.
הערות על יוון המודרנית

נטליה נרוצ'ניצקאיה: "הכל בארצנו נוצר על ידינו בעצמנו..."

חירות היא קטגוריה נוצרית עמוקה

נטליה נרוצ'ניצקאיה: "רוסיה חייבת להתנגד בצורה פעילה יותר לניסיונות לבטל את תפקידה המוביל בניצחון על הנאציזם"

ולנטין ורניקוב: "ניצחנו כי המדינה הייתה מוכנה לניצחון!"

העתיד של רוסיה הוא העתיד של אירופה.
הרצאה שניתנה בסורבון

אנחנו יתומים...
לזכרו של הפטריארך של מוסקבה ואלכסי השני של כל רוסיה

נטליה נרוצ'ניצקאיה: "ג'ורג'יה רמסה את כל הכללים והמנהגים של המלחמה"

המלחמה נמשכת, אבל נגד מי?

"למה ועם מי נלחמנו?"

שאלות על המצב באוקראינה

אוקראינה: רטרוספקטיבה היסטורית ופרספקטיבה גיאופוליטית

"אוקראינה התפצלה לא על רקע חברתי או מעמדי, אלא על רקע ציוויליזציה"

ראיון עם סגנית דומא המדינה נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה

רוסיה ובעיית איי קוריל: טקטיקות הגנה או אסטרטגיית כניעה

איי קוריל: בעיה שנוצרה מחוסר רצון רוסי

מניהיליזם לערכים

ראיון עם סגנית דומא המדינה, ההיסטוריונית נטליה Narochnitskaya

דוברובקה ובסלאן

מהים הבלטי ועד הים השחור. רוסיה ואירופה חברות חבר העמים. חלק 3

מהים הבלטי ועד הים השחור. רוסיה ואירופה חברות חבר העמים. חלק 1

אל תשכח את הניצחון הגדול!

"פילאטוס היה מרוצה מאוד היום"

ראיון עם סגנית דומא המדינה, דוקטור למדעים היסטוריים, פרופסור נטליה נרוצ'ניצקאיה

זהות חברתית ולאומית ברוסיה השסועה

משאבי הטבע הרוסיים "צריכים להיות שייכים לאנושות"?

האמנה ששינתה את מהלך המלחמה

האם הרוסים רצו מלחמה?

העולם האסלאמי: יריבות גיאופוליטית וציוויליזציונית

טרור כמאפיין בלתי נמנע של הגלובליזציה

על בעיית אזור קלינינגרד

כל אירועי העשור האחרון היו התקדמות לקראת המטרה הברורה של נאט"ו, שהמכשול בפניו היה מעמדה האסטרטגי של רוסיה בחבל הבלטי וקיומו של ראש הגשר האחרון שלה - אזור קלינינגרד. את התפקיד החשוב ביותר בערעור עמדות אלה מילאה הגישה הפרוגרמטית כלפי התהליכים בשטח ברית המועצות - קודם כל, ההכרה במדינות הבלטיות לא כחלקים נפרדים מברית המועצות, אלא כמדינות משוחזרות לפני המלחמה. .

נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה

קוד פיתוח רוסי

הַקדָמָה

הקוד הרוסי של נטליה נרוצ'ניצקאיה

נטליה Narochnitskaya נכנסה לפוליטיקה בתחילת שנות ה-90, בזיכרון האפל של שנות הפרסטרויקה, והפכה מיד למשתתפת פעילה בתנועה הפטריוטית. תחילה הצטרפה למפלגה הדמוקרטית החוקתית - מפלגת החופש העממי של מיכאיל אסטפייב, ולאחר מכן השתתפה בעבודת מרכז הימין הלאומי הכל-רוסי, המועצות הרוסיות העולמיות, תנועת דרז'בה וזמסקי סובור. נטליה אלכסייבנה הייתה אחת היוזמות והיו"ר המשותפות של פורומים ואיגודים רבים של הציבור הרוסי (למשל, אותה מועצה רוסית עולמית). היא הייתה חלק מצוות המחברים של התוכניות הרעיוניות שלהם, הצהרות התומכות בחוסר חלוקה של רוסיה, תמיכה בצבא הרוסי בצ'צ'ניה בשנים 1994-1996, ודיברה להגנת הכנסייה הרוסית האורתודוקסית, נגד התרחבות נאט"ו. ותוקפנות נגד יוגוסלביה.

עם זאת, הציבור הרחב הכיר בה רק ב-2003, לאחר שנארוצ'ניצקאיה נבחרה לדומא הממלכתית מגוש הבחירות של רודינה. למדתי ונזכרתי, וציינתי שלפעמים בחיים עדיין אפשר לשלב מאפיינים חיצוניים מצוינים עם אינטליגנציה, לימוד מבריק, כישרון פולמוס מבריק לא פחות ואופי חזק.

עכשיו אפילו קשה להאמין שחלפו מאז פחות מ-10 שנים - נראה שנרוצ'ניצקאיה תמיד הייתה באולימפוס הפוליטי של המדינה, שלא יכול להיות מקום אחר עבורה, עם הידע, האינטלקט העוצמתי והמתנה הפוליטית שלה. . כיום נטליה אלכסייבנה נרוצ'ניצקאיה היא דמות פוליטית רוסית מוכרת, היסטוריונית ומדענית פוליטית. היא המייסדת והנשיאה של הקרן לנקודות מבט היסטוריות, וראש סניף פריז של המכון לדמוקרטיה ושיתוף פעולה. דוקטור למדעי ההיסטוריה. מומחה בארה"ב, גרמניה ובעיות ומגמות כלליות ביחסים בינלאומיים. מחבר היצירה היסודית "רוסיה והרוסים בהיסטוריה העולמית", שעברה מספר הדפסות חוזרות. לבסוף, פובליציסט מצוין, שהעט שלו כולל ספרים רבים: "מדוע ועם מי נלחמנו", "העולם הרוסי", "המלחמות הגדולות של המאה ה-20" ואחרים.

במהלך מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות, נטליה נרוצ'ניצקאיה, להפתעתם של רבים מאנשי האופוזיציה הפטריוטים שספרו אותה בשורותיהם והתנגדו לממשלה הנוכחית, הפכה לאיש אמונו של המועמד לנשיאות V.V. פוטין, נואם בדיונים בטלוויזיה כנציגו. עם זאת, מבחינתה לא היה בזה שום דבר מוזר. "אני עם פוטין", היא אומרת, "כי אני רוצה לשמר את התנאים המוקדמים לסדר היום שלא השתנה עבורי כבר 20 שנה: העלייה משקיעת העם הרוסי - המייסד והגרעין של המדינה הרוסית; מדינה חברתית באמת היא הציווי של המאה ה-21; עצמאותה של רוסיה כמעצמה גדולה על הבמה העולמית; אינטרסים לאומיים עוקבים נצחיים; תרבות רוסית, ערכים רוחניים. ללא יסודות אלה, ללא מטרה מוסרית לחיים ולהיסטוריה, הפרויקטים של מודרניזציה ופריצת דרך תעשייתית הם חסרי משמעות וחסרי פרי. אני שואף לחברה שבה אמונה, מולדת, כבוד, חובה, אהבה, משפחה, צדק והגנה על החלשים הם הערכים הגבוהים ביותר שלמענם כדאי לתת את חייך, כפי שעשו אבותינו. הרוב המכריע של רגשות המחאה הקרובים לרוחי הצטברו בגלל העובדה שלא נעשה מספיק בכיוון הזה".

ובהמשך: "...אנחנו צריכים לא רק בחירות הוגנות, אלא בעיקר חברה ישרה שבה הכבוד והחובה יהיו גבוהים מכסף. זה לא שינוי כוח שיהרוס את השחיתות, אלא שינוי של הנחיות מוסריות בכל אחד מאיתנו!" – אמרה והסבירה את החלטתה. "אני מאמין, אני מבין, אני יודע שלדימיר פוטין לא רק מזדהה עם השאיפות של אותם 80% מהאוכלוסייה, אליהם אני שייך, אלא, ללא ספק, רוצה להיות מנהיג שעשה ויעשה הרבה לבסס את עצמו בהיסטוריה של רוסיה הגדולה.

הרשויות מבינות בבירור עד כמה הבעיות חריפות וכמה חשוב לבצע פריצת דרך מהירה בתחומים שבהם הכל זועק על השינויים הנדרשים. ברור שהרשויות יערכו את סדר היום שלהן, יחשבו על כוח אדם וינתחו את הסיבות להופעתם של סנטימנטים קשים. המשימה שלנו היא להשתתף בסדר היום הזה. אני במודע, בדיוק למען האג'נדה הזו, תומך בוולדימיר פוטין", אומר נרוצ'ניצקאיה.

ובכן, אפשר להסכים או לא להסכים, אבל זו עמדה, עמדה של אדם חזק שבטוח בצדקתו.

מאיפה באה האישה המדהימה הזו בפוליטיקה שלנו?

נטליה נרוצ'ניצקאיה היא בתו של האקדמאי אלכסיי לאונטיביץ' נרוצ'ניצקי, שהשתייך לאותה גלקסיה צרה וכאומרים כמעט נעלמה של היסטוריונים רוסים בעלי השכלה קלאסית וידע אנציקלופדי. כמנהל המדעי של פרסום מסמכים דיפלומטיים על מדיניות החוץ הרוסית של המאה ה-19, הוא הותיר אחריו עבודות יסוד על ההיסטוריה של היחסים הבינלאומיים, מרשימים ברוחב הסוגיות המכוסות והכללות תיאורטיות, חומר ארכיוני, עובדתי והיסטוריוגרפי עצום, וידע הומניטרי כללי נדיר.

נולד ב-1907, אלכסיי לאונטיביץ' הפך לעד ראייה, ובמידה מסוימת, שותף באירועים של כמעט כל מה שהיה כה עשיר באסון היסטורי של המאה העשרים. אביו, סבה של נטליה אלכסייבנה, לאונטי פדורוביץ', שימש כמנהל ומורה של בית הספר הציבורי בצ'רניגוב. אמו, מריה ולדיסלבובנה, אצילה תורשתית ממשפחה פושטת רגל, עבדה שם כמורה.

המקור "השגוי" כמעט מנע מאלכסיי לאונטיביץ' לקבל השכלה גבוהה, למרות שתעודת סיום התיכון הייתה מלאה כולה בציונים מצוינים - אז החל הקמפיין ל"פרולטריזציה של האוניברסיטאות". אולם עד מהרה עשתה הממשלה החדשה הנחות עבור אלה שהוריהם עבדו בתחום החינוך הציבורי. כתוצאה מכך, נרוצ'ניצקי סיים את לימודיו באוניברסיטת קייב. הכישרון והלימוד של החוקר הצעיר משכו עד מהרה את תשומת ליבו של ההיסטוריון הרוסי המצטיין E.V. טארל, ואלכסיי לאונטייביץ', עוד לפני שהפך למועמד למדעים, הוזמן להצטרף לצוות המחברים של "ההיסטוריה של הדיפלומטיה" המפורסמת. עדיין מרשים בחופש שלו מכישופי כיתה מכל סיבה ובעומק. כתוצאה מכך, א.ל. נרוצ'ניצקי הפך לחתן פרס סטלין. זה מילא תפקיד חשוב בחייו בכל מקרה, זה עזר להימנע מהשלכות טרגיות לאחר מעצרו של אחיו הבכור יורי ב-1937.

נראה שלנרוצ'ניצקי, עם מוצאו הלא לגמרי מהימן, ולאחר מכן עם הפרופיל של "אחיו של אויב העם", יהיה בטוח יותר להפוך למנצח של הגישה המעמדית הבולשביקית להיסטוריה הרוסית. ואחרי שהפרסטרויקה התחילה, יהיה מובן ומובן לדבר על "כלא העמים", על "טוטליטריות סובייטית ארורה", ממנה סבלה גם משפחתו. אבל הוא לא עשה את זה ולא את זה. הוא תמיד הגן על התמונה המדעית של ההיסטוריה, לרוב נע במחקריו נגד הקו הדומיננטי ותמיד נשאר פטריוט של מולדתו. הוא מעולם לא היה קומוניסט "אידיאולוגי" אמיתי, אבל גם מעולם לא היה "אנטי-סובייטי". בהיותו מודע לחטאים ואף לפשעים של התקופה הסובייטית, הוא בכל זאת זיהה את חשיבותה העצומה, את חוסר ההפרדה שלה מכל ההיסטוריה המתמשכת של רוסיה. הוא נהדף על ידי דבר אחד בלבד - הניהיליזם הנצחי של ה"אינטליגנציה" הרוסית, הבוז שלה לארץ המולדת שלה.

זה היה האב, אלכסיי לאונטייביץ' נרוצ'ניצקי, שהייתה לו השפעה מכרעת על השקפותיה ויחסה של נטליה אלכסייבנה לחיים. ולפיכך אין זה מפתיע שהיא שמרה על שם משפחתו, הפכה גם להיסטוריונית, ומצהירה על אותן דעות. "הוא לא הסתיר ממני את הספקנות שלו כלפי המרקסיזם והמהפכה", נזכרת נטליה אלכסייבנה, מדברת על אביה. -... ולמרות שאחיו של אבי הודחק ב-1937, הוא אמר ששנות ה-20 (של לנין) היו לעג נורא לכל דבר רוסי, לכל דבר אורתודוקסי ומסורתי: פושקין נקרא צוער קאמרי, ונפוליאון - משחרר, צ'ייקובסקי מיסטיקן, צ'כוב טמבל, רוסיה מדינה ברברית... אבא שלי שמח שבשנות ה-30 (דווקא שנות השלושים!) התרחש שיקום ההיסטוריה הרוסית, למרות שהשיקום הזה היה מתובל בכישופי מעמדות".